fredag 26. november 2010

Reprise på brente mandler med kanel..nam-nam! Og noen få ord til ettertanke..

Nå er det rett før det braker løs
 både i bloggland og på alle landets torg og kjøpesenter!
Det er IGJEN tid for det store penge-racet, og ikke minst:
Hvem av mine naboer både utenfor døra og her inne har den peneste,mest ekslusive, mest originale og noe som jeg gir katta i; den dyreste pynten.
Gjerne med det helt spesielle designer klistremerket fremdeles fastklistret, slik at nysgjerrige besøkende er nødt til å observere at joda, fruen i huset har det på stell .


Da er det godt å kunne roe HELT ned og vite
 at både jeg og mine firbente er godt fornøyd med
elektrisk lysestake fra Europris.
Og enkle grove tøyhjerter fra Jysk.


Jeg er glad i å pynte til jul..men da helst med pynt som er arvet eller kjøpt billig på loppis.
Skal ikke sitte her på noen høy hest å se ned på noen,
det er ikke min hensikt-
Det jeg vil fram til er at hvert år blir jeg sentimental og filosofisk.
Tankene går til de som ikke har mulighet
 til å kjøpe glanset julepapir,
eller pynt som man kaster til neste år-
til fordel for det aktuelle års mote innen interiør...
Jeg er såvist ingen engel,
men før jul er det den lille delen i meg som kanskje
 kan kalles for dårlig samvittighet, som klorer seg fast noen dager.
Helt til muligens jeg også blir fristet til å kjøpe det lekre nye julepapiret med naturbånd som matcher....
og med vilje ignorerer at i en hylle hjemme har jeg minst
 4 ruller nesten ubrukt papir
 med nisser og hjerter på fra i fjor og året før..

Her er noe gratis, til dere fra meg:


Her finner du oppskrift på brente mandler med kanel.
I fjor måtte jeg lage 5 porsjoner for at det skulle rekke
 til både meg, familien og til noen smakfulle "gi bort gaver".



Dette var ikke ment som et pekefingerinnlegg,
bare en liten refleksjon fra min side om dagens forbruk.
Som også jeg, mer eller mindre er med på!
Ønsker alle ei trivelig og fin helg! :)

7 kommentarer:

  1. Brente mandler er det eneste jeg skal lage av bakst til jul, så takk for at du kom med oppskrifta!
    Jul handler om tradisjoner, så da er det ikke bare bare å bytte ut lysestaker som har vært der i alle år med nye og fancye, blir ikke det samme.
    kos deg i helga, jeg er på hytta hvor vannet er frosset....klemmings:)

    SvarSlett
  2. Å, disse lagde jeg i fjor. Var no på din blogg jeg fant oppskrift. Var super populære, så det blir nok reprise på disse.

    SvarSlett
  3. Det kosligste med jula er tradisjonene, og for meg er alle de gamle tingene fra mitt barndomshjem og fra da mine barn var små, som er den beste julepynten. Det er så flott at du setter lys på forbruket, slik verden ser ut nå, må vi vel begynne å tenke litt anderledes på "ting". Gleder meg til å smake på mandlene etter din oppskrift....

    SvarSlett
  4. Jeg er så hjertens enig med deg :-) Jeg setter frem den samme 'gamle' pynten år etter år. Noe nytt blir det nok innimellom, men det er det vi har fra før som skaper julestemninga - og som de gode juleminnene kommer fra :-D

    Brente mandler med kanel hørtes veldig godt ut - tror kanskje jeg skal prøve denne varianten i år :-) Takk for oppskrift!

    Ha en fin adventshelg og klem fra Siv

    SvarSlett
  5. Takk for ord til ettertanke.
    Ønsker deg en fin og fredfull adventstid :-)

    SvarSlett
  6. Flott at du fokuserer på forbruk og merkevarer!
    Jeg tilhører den eldre generasjon, og har mye den samme pynten hvert år, noe nytt kommer til, og mye er hjemmelaget!
    Jeg søkte etter ladder, tova tøfler til herrer, og fant din oppskrift i Ullkurven! Tusen takkOg så måtte jeg besøke deg på hovedbloggen!
    Og her var det koselig! Håper du ikke har noe imot at jeg setter deg på blogglista mi!
    Klem fra Nord-Troms!

    SvarSlett
  7. Jeg er veldig enig med det du skriver her.
    :-)

    SvarSlett

Her kan du si det du har på hjertet:

Related Posts with Thumbnails