torsdag 25. februar 2010

I år håper jeg på en STOR urtehage!


Endelig er den hyggelige årstiden
 med hagelaget mitt i gang!
I går hadde vi "ferskingkveld".
Med hjelp av lokalavisa og jungeltelegrafen
inviterte vi til en kveld med litt informasjon
 om hva vi er, hva vi gjør og skal gjøre fremover.
Vi hadde ca 30 stk innom, og 12 av dem var HELT nye fjes
 (forhåpentligvis kommende medlemmer)
Hver gang vi møtes har vi loddsalg med flotte premier,
og i går hadde vi
lodd-trekning på inngangsbilletten
(som ikke kostet noe)
Heldige meg vant denne flotte boka:



En annen bok jeg vil anbefale er denne:
Den leses flittig for tiden


Det er en reise i urtenes rike.
Alt fra hvordan oldtidens mennesker
 brukte og tenkte om urter ~
til hvordan man bruker de i dag.
En litt annerledes, men hyggelig kjøkkenhage-bok.
Om du ikke hadde tenkt til å så urter,
vil lysten være stor etter å ha lest boka!
~~~

 Hvor enkelt det er å få til urter og ikke minst det å kunne gå ut i egen hage å høste,fanget virkelig min interesse sist sommer!Så i år er det urter jeg skal vie min tid til.

Her er årets første start på avlingen:


Sådde sist fredag(19 februar)
og allerede nå er det kommet opp
 noen små ISOP-hattifnatter.



Har ikke sådd basilikum før.
Og synes de ser merkelige ut...
de har blitt til gelè-klumper.
Er det slik de skal være?



11 kommentarer:

  1. Hei Hanne Rita.
    Godt å se deg igjen! På skjermen :-)
    Lykke til med basilikumen. De så da snåle ut. Her i gården kjøper vi. Og guttene er så glade i basilikum at de sitter i handlevogna og gomler hele handleturen. Heldigvis kommer snart sterkere og mer "ettervekst-villige" planter på markedet.
    Nå skal jeg pakke noen stillongser og så bærer det av sted til Besteforeldre i Kristiansand.
    Kos deg med spirene og fortsett å lage innlegg. Liker det vet du :-)
    Klem fra Liv

    SvarSlett
  2. Så fint med ferskingkveld i hagelaget. Vi vurdere å prøve noe sånt på Hadeland også. Har du noe informasjon om opplegget, eller noen jeg kunne henvendt meg til for å få litt mer info?

    SvarSlett
  3. ... og da så jeg at du er med i Sortland hagelag. Har allerede vært i kontakt med Marian :-)

    SvarSlett
  4. Du er sikke på at du ikke har blandet basilikum og salvie frøa? Minner misstenkelig om salvie sådden jeg hadde i fjor... Årets har ikke svellet ennå så jeg er ikke helt sikker :)

    Forresten din og Randines feil at jeg så smått har begynt å så urter alt. Urtebed... nais :D

    SvarSlett
  5. En bugnende urtehage er jo drømmen :)
    Min plan for året er å anlegge opphøyse bed til formålet, så får innholdet komme til neste år.
    Lykke til!

    SvarSlett
  6. Hehe ;)Mari, Jeg har sådd salvie også-men trodde jeg hadde full kontroll. Blir spennende å se.
    I dag ser jeg at det er noen av de gelèfrøa som det kommer spirer ut fra, så det skal vist være slik...
    Snuskebassa, det er trivelig å være på, men ikke hver dag jes syns det er noe å skrive om.
    Og veldig trivelig er det at andre liker det jeg gjør :)
    Sigrid, ferskingkvelden var super, vi vurderer å ha ett til nå i vår eller til høsten.

    SvarSlett
  7. Så spennende!!!
    Nå mine div mynter og salvier dukker opp kan jeg sende noen småplanter til deg om du ønsker.

    SvarSlett
  8. Så flittig du er :-) Skulle ønske jeg hadde hatt grønne fingre - mannen min har trua med å asfaltere hagen :-D Jeg kjøpte meg et tre for 2 år siden da (Rosehagtorn), og det lever fortsatt :-) Blir spennende å følge med framover - kanskje kommer det noen tips til oss uten grønne fingre også. Lykke til!

    SvarSlett
  9. Hei igjen :-) Jeg la en link til Ullkorga på bloggen min - håper ikke det har noe å si :-)

    Huset ditt ser helt nydelig ut forresten :-D

    God helg og klem fra meg

    SvarSlett
  10. Så kjekt med "hagelag". Elsker hagearbeid og urter er kjempegøy. Har en del urter. Skal prøve å så litt i år.
    Spennende med dine smaå grønne :)
    Ha en fin uke.
    Trude :)

    SvarSlett
  11. Nå har det kommet små grønne i nesten alle boksene! Dette er spennende :)
    Ha ei fin uke du også :)

    SvarSlett

Her kan du si det du har på hjertet:

Related Posts with Thumbnails